Centrum Kapuścińskiego

– To książka wielowarstwowa: widzimy, czujemy, wąchamy. Po jej przeczytaniu musiałem wywietrzyć pokój, bo pachniało w nim kebabem i spalinami. Jest w niej również refleksja, historia, kulturologia – powiedział o książce „Delhi. Stolica ze złota i snu” dziennikarz Maciej Zaremba Bielawski. W niedzielę, 21 maja, w Domu Spotkań z Historią poprowadził rozmowę z jej autorem, Raną Dasguptą.

 

Rana Dasgupta, zachwycony klimatem miasta, przeprowadził się do Delhi.
Od lewej: Barbara Kopeć-Umiastowska, Rana Dasgupta, Maciej Zaremba Bielawski.

 

Pisarz tłumaczył, dlaczego zdecydował się napisać książkę o Delhi. Podkreślił, że proces transformacji i głębokich przemian w Indiach wpłynął znacząco na mieszkańców: nie zmieniało się tylko miasto, zmieniali się także ludzie. – Postanowiłem zamknąć rozdział „Przeszłość”. Próbowałem znaleźć język dla nowego miasta, które się tworzyło – powiedział. To nowe Delhi jest miastem nowoczesnym, ale zarazem podzielonym. Pełne bogatych, młodych ludzi, którzy nie zawsze uczciwie zapracowali na swój majątek. Z drugiej strony to także miasto slumsów i biedy. O tych kontrastach opowiadał reporter w dalszej części spotkania. Mówił również o sytuacji kobiet w Indiach, o kapitalizmie, który rodził się w różnych częściach świata na przełomie wieków oraz o integralności kultury islamu i Indii.

 

Autor zapytany o to, jak udało mu się przeprowadzać tak długie i intymne wywiady z bohaterami książki, przyznał, że lubi, kiedy ludzie mówią, a w szczególności lubi sprawiać, aby zaczęli mówić: – Kapuściński powiedział, że ludzie tak naprawdę lubią rozmawiać i tak też jest, w szczególności osoby, które coś osiągnęły. Nie trzeba ich wcale długo przekonywać do rozmowy – tłumaczył. Doskonale zrozumiał naukę mistrza i to pewnie był jeden z powodów który sprawił, że tego dnia wieczorem Rana Dasgupta został laureatem Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za Reportaż Literacki.

 

Spotkanie otworzył Ambasador Indii w Polsce, Ajay Bisaria (po prawej).

 

Pod koniec publiczność zapytała Dasguptę m.in. o rolę religii w Indiach oraz o to, czym dla niego jest opowieść. W odpowiedzi pisarz ponownie powołał się na Kapuścińskiego i zwrócił uwagę na to, jak ważne jest tworzenie reportaży, dzięki którym odbiorca może bliżej poznać opisywaną w nich kulturę.

– Zazdroszczę tym, którzy tej książki jeszcze nie przeczytali – zakończył spotkanie prowadzący, Maciej Zaremba Bielawski.

 

Tekst i zdjęcia: Klaudia Szłapak


Czytaj również nasz wywiad z laureatem Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za Reportaż Literacki – Raną Dasguptą!

 

Please Enter Your Facebook App ID. Required for FB Comments. Click here for FB Comments Settings page

Zobacz też:
Od pomysłu do premiery, czyli jak powstaje film

Od pomysłu do premiery, czyli jak powstaje film

Przebieg produkcji filmowej na przykładzie dokumentu „15 stron świata”
Prof. Wolny-Zmorzyński: Aleksijewicz dopuściła do głosu każdego pokrzywdzonego

Prof. Wolny-Zmorzyński: Aleksijewicz dopuściła do głosu każdego pokrzywdzonego

Wywiad Agnieszki Kapeli
Chłopiec z Placu Broni

Chłopiec z Placu Broni

Prezentujemy pierwszy fragment naszej książki "Bratanki. 11 niezwykłych portretów"

1 comment

  1. A says:

    Cze 7, 2017

    Odpowiedz

    B. ciekawa rozmowa

Name required

Website