Dokuletter #2 [luty-marzec]

W tym miesiącu mamy dla Was wersję rozszerzoną! Oprócz Dokupoleceń, czyli subiektywnych rekomendacji filmów godnych obejrzenia, znajdziecie również Dokunewsy, czyli co wydarzyło się w świecie dokumentu w minionych tygodniach, oraz Dokuzapowiedzi, czyli co wydarzy się niebawem. Oscary, Orły, bracia Sekielscy, HER Docs stay tuned!

DOKUNEWS

Przełomowa wygrana koreańskiego „Parasite” (reż. Joon-ho Bong) jako pierwszego filmu nieanglojęzycznego w kategorii Najlepszy Film i zarazem w kategorii Najlepszy Film Międzynarodowy (jeszcze rok temu kategoria o nazwie Najlepszy Film Nieanglojęzyczny) nie stanowi jedynego precedensu w historii. W tegorocznych nominacjach oscarowych po raz pierwszy film dokumentalny, „Kraina Miodu” (reż. Tamara Kotewska i Ljubomir Stefanow), znalazł się zarówno w kategorii Najlepszy Dokument Pełnometrażowy, jak i Najlepszy Film Międzynarodowy [recenzja].


Początek roku dla Polskiej Akademii Filmowej upłynął pod znakiem corocznego przeglądu filmów kandydujących do Orłów 2020 w warszawskim Kinie Iluzjon. W kategorii Najlepszy Film Dokumentalny znalazło się aż dziewięć tytułów, z czego dwa pokazywaliśmy na IV Festiwalu Natura-Kultura-Media jeszcze w październiku zeszłego roku („In Touch” reż. Paweł Ziemilski, „Wiatr. Thriller dokumentalny” reż. Michał Bielawski). Wszystkich zwycięzców Polskich Nagród Filmowych poznamy podczas gali 2 marca, która odbędzie się Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie.

Spotkanie z reżyserem – Michałem Bielawskim, reżyserem filmu „Wiatr – thriller dokumentalny” poprowadzone przez Konrada J. Zarębskiego
na IV Festiwalu Natura-Kultura-Media im.R. Kapuścińskiego.
fot. Kamila Snopek

W styczniu tego roku portal VOD, DAFilms.com, uruchomił swoją polskojęzyczną wersję – dafilms.pl. Strona, zawierająca szeroki katalog autorskiego kina dokumentalnego, jest efektem 15-letniej współpracy siedmiu europejskich festiwali dokumentalnych w ramach idei Doc Alliance. Dostęp do ponad 2000 filmów uzyskuje się na zasadzie subskrypcji, która w tym momencie kosztuje 6 euro/miesiąc lub 60 euro/rok. W polskojęzycznej wersji katalogu znajdują się wybrane filmy tygodnia, retrospektywy wybranych twórców, klasyki dokumentu oraz nowości z programów festiwalowych (tu pojawiają się najpierw w wersji oryginalnej z napisami angielskimi).


Film Marty Prus „Over the limit” (2017) znalazł się w pierwszej trzydziestce 100 najlepszych filmów dokumentalnych wszech czasów opublikowanym przez portal Stacker.com. Strona specjalizująca się w analizach eksperckich połączyła średnie oceny przedstawiające przyjęcie danego medium przez krytyków z Metacritic wraz z ocenami użytkowników IMDb [Internet Movie Data Base będąca największą na świecie bazą filmową – red.]. Ranking nie uwzględnił filmów widzianych jedynie przez krytyków, a nieobejrzanych przez publiczność, jak i dokumentów telewizyjnych. I choć wielu ludzi poddaje w wątpliwość autentyczność tego typu zestawień, cieszymy się, że „Over the limit”, nazywane przez niektórych dokumentalną wersją „Czarnego Łabędzia”, znalazło się aż na 27 miejscu. Historię nastoletniej gimnastyczki z Rosji przygotowującej się na Olimpiadę 2016 pokazywaliśmy w końcu na III Festiwalu Natura-Kultura-Media im. Ryszarda Kapuścińskiego w Izabelinie [tu przeczytasz wywiad NF z reżyserką filmu].

Nowy Folder - Over the limit 1

fotos z filmu „Over the limit” (reż. Marta Prus)

DOKUPOLECENIA

Berlinale moja miłość”
Reż. Thomas Schadt
Niemcy 2020
Długość: 88 min
[dostępne za darmo na arte.tv do 19.03.2020]

„Berlinale to 10 dni święta dla największych gwiazd” – tak rozpoczyna się dokument o Międzynarodowym Festiwalu Filmowym, który w lutym 2020 roku obchodzi swoją już 70. edycję. W zeszłym roku po raz ostatni dyrektorem artystycznym festiwalu był Dieter Kosslick, znany z żywiołowego witania gości na czerwonym dywanie. Film Schadta nieco subiektywnie, bo skupiając się na postaci dyrektora, śledzi przygotowanie zza kulis jednej z najbardziej prestiżowych imprez filmowych. Choć w dokumencie nie brakuje wypowiedzi stałych bywalców festiwalu, materiał pozwala głębiej wczuć się w rolę organizatorów – tych, którzy dywan rozkładają, a nie zdobią. Prawdziwa ciekawostka dla kinomanów – opowieść o tym, ile trzeba się nagimnastykować, zanim będzie się obchodzić święto kina, jakim jest każdy filmowy festiwal.


„Amerykańska fabryka”
Reż. Steven Bognar, Julia Reichert
USA 2019
Długość: 115 min
[oryginalna produkcja Netfliksa]

„Amerykańska fabryka” jest tegorocznym laureatem Oscara w kategorii Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny. Absolutnie nas ta wygrana nie dziwi. Film opowiada o powstającej w miejscu dawnej fabryki General Motors chińskiej wytwórni szyb samochodowych Fuyato. Mimo dobrego zewnętrznego PR-u i ogromnych nadziei prezesa Fuyato na przyjaźń chińsko-amerykańską, między pracownikami szybko dochodzi do konfliktu z powodu różnic kulturowych. Amerykanie żądają przestrzegania zasad BHP, utworzenia związku zawodowego i godnego traktowania, Chińczycy zaś bez reszty poświęcają się pracy, nie zwracając uwagi ani na łamanie amerykańskiego prawa, ani na panujące w fabryce warunki, które mogą zagrażać zdrowiu i życiu. Na uwagę zasługują porównania Amerykanów, którzy wcześniej pracowali w General Motors: w Fuyato ich płaca zmniejszyła się o połowę i zdecydowanie częściej zdarzają się wypadki. Całą sytuację rujnuje dążenie prezesa do jak największego zysku i niemożliwość zrozumienia Amerykanów z powodu kulturowej przepaści.


FILMS FOR FOOD

Films for food, to cykl pokazów filmów dokumentalnych i fabularnych z nurtu kulinarnego, organizowanych w kinach w całej Polsce od 2016 roku. W Warszawie gospodarzem inicjatywy jest kino Muranów. Pokazywane filmy są historiami o jedzeniu: przedstawiają nawyki żywieniowe kultur z całego świata, zaglądają w głąb przemysłu spożywczego i gastronomicznego. To opowieści o wybitnych restauratorach, ale też „zwyczajnych” smakoszach, dla których kolacja czy śniadanie są czymś więcej niż posiłek. W najbliższym czasie w kinie Muranów będzie można zobaczyć dwa filmy z cyklu Films for food – „Dziennik braci Roca: Szkocja” (29.02.2020, godz. 18:00) i „Wino we krwi” (20.03.2020, godz. 20:00). Pierwszy z nich jest kulinarną historią Szkocji, pokazanej z perspektywy Joana, Josepa i Jordiego Roca, założycieli jednej z najlepszych restauracji na świecie. Bracia odwiedzają rolników, hodowców i lokalnych kucharzy, by razem z nimi zabrać widza w świat tradycyjnej, szkockiej kuchni. „Wino we krwi” to z kolei podróż do Gruzji, która nazywana jest ojczyzną wina. Reżyserka Emily Railsback oraz amerykański sommelier Jeremy Quinn wybrali się tam w poszukiwaniu odradzającej się naturalnej produkcji wina, prowadzonej tradycyjnymi metodami przez rodzinne manufaktury. By jednak w pełni czerpać radość z seansu, nie zalecamy na jakikolwiek film w ramach cyklu Films for food wybierać się z pustym brzuchem.

DOKUZAPOWIEDZI

Tomasz Sekielski ogłosił oficjalną datę premiery filmu „Zabawa w chowanego”. Będzie można obejrzeć go za darmo na Youtube 28 marca br. Dokument jest kolejnym, niezależnym materiałem braci Sekielskich o pedofilii w polskim Kościele po „Tylko nie mów nikomu”, który obecnie ma w serwisie ponad 23 mln wyświetleń. Tomasz i Marek Sekielscy przygotowują również trzeci dokument na ten temat i, podobnie jak dwa poprzednie, będzie on sfinansowany ze zbiórki crowdunfingowej [na zasadzie wielu jednorazowych wpłat osób zainteresowanych projektem – red.]. Na takich samych zasadach twórcy przygotowują równocześnie film o SKOK-ach, ale data premiery nie jest jeszcze znana.


W dniach 6-10 marca br. w warszawskiej Kinotece odbędzie się pierwszy w Polsce festiwal prezentujący kino dokumentalne autorstwa kobiet – HER Docs Film Festival. W programie znajdzie się ponad 60 polskich i zagranicznych filmów dokumentalnych, animacji i wideoartów, prezentowanych w sekcjach tematycznych (m.in. Sztuka, Ciało, HERstorie, Lepsze jutro?, Seks, Przeboje festiwali, Nowe twarze). Projekcjom będą towarzyszyć debaty i warsztaty edukacyjne. Nowy Folder objął oficjalny patronat medialny nad I edycją festiwalu [tu przeczytasz wywiad z jedną z organizatorek].

Fot. Alicja Kozak
Projekt graficzny: Aleksandra Mleczko
Dłonie należą do Urszuli (babcia) i Patrycji (wnuczka) Blindow, które prowadzą wraz z Dagmarą (matka) rodzinne Kino Żeglarz na Półwyspie Helskim.

W marcu zapraszamy również na kolejny otwarty pokaz filmu dokumentalnego w ramach współpracy Nowy Folder x Against Gravity (która, przypominamy będzie kontynuowana o kolejne 3 miesiące!). Po pokazie zawsze ma miejsce dyskusja z zaproszonym gościem. Całe wydarzenie odbywa się za darmo na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW. Kolejny dokument będzie można zobaczyć w środę 18 marca o godzinie 18:30. Więcej szczegółów pojawi się już wkrótce na stronie wydarzenia na Facebooku. Śledźcie Nowy Folder na bieżąco!

Wpisy

Jej życiową ambicją jest zostanie panią na ludzkiej poczcie. Chce przyjmować w zawsze otwartym okienku historie i przesyłać je dalej – w formie dziennikarskiej, filmowej i teatralnej. W przerwie od pracy pije kawę i słucha płyt rodziców.
Wicenaczelna magazynu "Nowy Folder" dogląda działu "Folder z Dokumentami", które, ma nadzieję, zechcecie oglądać.

Wpisy

Studentka III roku dziennikarstwa na UW. W dziennikarstwie najbardziej fascynuje ją wywiad i reportaż, a za mistrzów gatunku uważa Ryszarda Kapuścińskiego i Orianę Fallaci, których ceni za dociekliwość i otwartość na drugiego człowieka. Pasjonatka jazdy konnej, kryminałów i dobrej kuchni.

Wpisy

Studentka dziennikarstwa na UW i śpiewu w ZPSM im. Chopina w Warszawie, szczęśliwa posiadaczka kota. W wolnych chwilach słucha Sinatry, planuje podróże życia i czyta historie o trupach. Przed snem stara się zawsze zażyć trochę Szczygła.