Dokuletter #3 [kwiecień-maj]

Kultura nie poddała się koronawirusowi. By przetrwać, ogarnęła szybko świat wirtualny. W ciągu zaledwie dwóch miesięcy Internet zalały filmy zarówno pokazywane za darmo, jak i biletowane. Festiwale przełożono lub przeniesiono do formy online. W kolejnym subiektywnym zestawieniu Folderu z Dokumentami prezentujemy zaledwie wycinek zdalnego, dokumentalnego świata.

 

DOKUNEWS

 

Co można teraz poczuć oglądając dobrowolne życie za 800-letnim murem? Polski film „Siostry” (reż. Michał Hytroś, 2017) zgarnął pod koniec kwietnia nagrodę główną za najlepszy dokument na Story? – Międzynarodowym Festiwalu Dokumentu Studenckiego w Irlandii – jedynym, który w całości koncentruje się wyłącznie na studentach. Niespełna dwudziestominutowy portret ujmująco pokazuje ponad 40-letnie życie Anuncjaty i Benedykty w najstarszym klasztorze klauzurowym w Polsce. Jak wygląda ich rytm dnia? Za czym tęsknią? Do obejrzenia za darmo na Ninatece.

Hot Docs to największy festiwal filmów dokumentalnych w Ameryce Północnej. Wydarzenie, począwszy od pierwszej edycji, która miała miejsce w 1993 roku, niezmiennie odbywa się w Toronto. Pokazom filmowym towarzyszą międzynarodowe targi filmowe i konferencje branżowe. Kilka dni temu, na stronie Hot Docs pojawił się program tegorocznego festiwalu, w którym znalazły się cztery polskie dokumenty.

 

 

Plakat Hot Docs. Źródło: facebook.com/hotdocsfestival/

W Toronto swoją międzynarodową premierę będzie miał krótkometrażowy dokument „Gruba Kaśka” w reżyserii Julii Pełki. Gruba Kaśka to pompa wodna, w której umieszczonych jest 8 superczułych małży (tak, chodzi o zwierzęta) podłączonych do komputerów, od których zależy życie mieszkańców Warszawy. W kategorii The Changing Face of Europe pokazany zostanie film Małgorzaty Goliszewskiej i Kasi Matei, „Lekcja miłości”. Bohaterką dokumentu jest 69-letnia Jola, która po blisko pięćdziesięciu latach zakończyła toksyczny związek i wróciła do Polski po wieloletnim pobycie we Włoszech. W Konkursie Głównym (International Spectrum) o nagrodę powalczy dokument Elizy Kubarskiej „Ściana cieni”. Film pokazuje  wyprawę znanego alpinisty Marcina Tomaszewskiego na położoną w Himalajach Jannu, jedną z najtrudniejszych gór świata. Z kolei w sekcji Revisionaries widzowie zobaczą dokument „Złota” w reżyserii Tomasza Knittela. Tytułowa Złota to ulica, na której znajduje się kamienica odzyskana w ramach reprywatyzacji. Kamienicę po przodkach pochodzenia żydowskiego odzyskało małżeństwo – Krzysztof i Iza. Ich historia przeplata się z losami innych mieszkańców kamienicy, m.in. 94-letniego emerytowanego księgowego, Afgańczyka z Ukrainką czy uchodźcy z Syrii. W tym roku festiwal miał rozpocząć się 30 kwietnia i potrwać do 10 maja, jednak ze względu na obecną sytuację impreza zostanie przeniesiona. Możliwe, że festiwal odbędzie się on-line.

 

DOKUPOLECENIA

 

„Abuelas: Grandmothers on a Mission”
Reż. Noemi Weis
Kanada/Argentyna 2012
Długość: 28 min
[dostępny do 10.05]

„Invoking Justice”
Reż. Deepa Dhanraj
Indie 2011
Długość: 85 min
[dostępny do 10.05]

Polecenie dla wszystkich entuzjastów naszych tekstów z Her Docs Film Festival. Organizacja Women Make Movies wydłużyła tegoroczny Virtual Film Festival do 31 maja. Sekcja programowa obejmuje sztukę, feminizm i aktywną walkę o prawa.

Mnie najbardziej poruszyły te historie, o których wcześniej nie miałam pojęcia. W krótkim „Abuelas: Grandmothers on a Mission” poznajemy zbiorowy portret Babć z Plaza de Mayo, organizacji kobiet, które poszukują swoich wnuków z czasów “brudnej wojny” w Argentynie. W okresie terroru rządowego 1976-1983 zaginęło ponad 30 tysięcy młodych Argentynek i Argentyńczyków. Babcie przyjęły za cel odnalezienie dzieci swoich dzieci, by te mogły poznać swoją prawdziwą tożsamość. Zetknięcie się z prawdą bywa jednocześnie oczyszczeniem, ale częściej przypomina po prostu zimny prysznic.

Organizację młodszych aktywistek pokazuje film „Invoking Justice”. Kamera staje się regularnym uczestnikiem spotkań kobiecego Dżamaatu, który jest odpowiedzią na męskie tego typu zgromadzenie w dystryktach południowych Indii. Podobnie jak ich mężowie, kobiety spędzają na nich czas, studiując naukę islamu czy odprawiając obrzędy. Różnica polega na panującej w Dżamaatcie atmosferze niepokoju, który stanowi niejako zaprzeczenie samopomocy, która wpisana jest w funkcjonowanie tej muzułmańskiej grupy wsparcia.

By obejrzeć filmy za darmo, wystarczy założyć konto na stronie festiwalu. Każdy z nich udostępniany jest w konkretnym okresie, łącznie do 31.05, z angielskimi napisami.

 

 

„Abuelas: Grandmothers on a Mission”. Źródło: Wikipedia

„Diego (Diego Maradona)”
Reżyseria: Asif Kapadia
Produkcja: Wielka Brytania, 2019
Długość: 124 min
[dostępny na HBO GO]

Nie o każdej gwieździe sportu da się nakręcić ciekawy film. Ale o Diego Maradonie – jednej z najbarwniejszych postaci w świecie piłki nożnej – na pewno. Dokument „Diego” w reżyserii Asifa Kapadii śledzi losy Argentyńczyka po jego transferze z FC Barcelony do SSC Napoli w 1984 roku. To właśnie gra we włoskiej Serie A była najświetniejszym okresem w karierze piłkarza. Wraz z klubem, który przed jego transferem walczył o utrzymanie w lidze, zdobył jedyne dwa tytuły mistrza Włoch w historii Napoli, a w 1986 roku wraz z drużyną narodową sięgnął po tytuł Mistrza Świata. Nic więc dziwnego, że zarówno w Argentynie jak i we Włoszech, gdzie futbol jest niemalże religią, Diego Maradona zyskał status Boga. Reżyser Asif Kapadia opiera narrację na ciągłym konflikcie dwóch osobowości piłkarza, który z jednej strony jest Diego-genialnym i zarazem skromnym piłkarzem wywodzącym się z argentyńskich slumsów, ale również Maradoną-skandalistą nie stroniącym od nocnego życia i kokainy. Na pochwałę zasługuje przede wszystkim strona realizacyjna. Film pełen jest świetnej jakości materiałów archiwalnych jak fragmenty meczów, konferencji prasowych czy wywiadów. Dokument swoją premierę miał w 2019 roku w czasie Festiwalu Filmowego w Cannes, a od 26 marca można go zobaczyć na HBO GO.

 

 

Diego Maradona. Źródło: Wikipedia

„Wyjaśniamy: Koronawirus” / „Coronavirus, Explained”
Produkcja: Sara Masetti, Sam Ellis dla Netflix i Vox Entertainment, USA, 2020
Długość odcinka: ok. 25 min

„Wyjaśniamy” to serial dokumentalny współtworzony przez Netflix i Vox Entertainment. Oprócz dwóch zwykłych sezonów, na Netfliksie dostępne są też trzy specjalne: „Tajemnice seksu”, „Tajemnice umysłu” i „Koronawirus”. Premiera ostatniego miała miejsce 26 kwietnia i na razie możemy obejrzeć tylko jeden odcinek zatytułowany „Ta pandemia” (kolejne będą pojawiać się w przyszłych tygodniach).  Dowiadujemy się w nim, jak doszło do rozprzestrzenienia się pandemii i dlaczego wirus SARS-CoV-2 doprowadził do zamknięcia całego świata, podczas gdy nie zrobiły tego poprzednie, o wiele bardziej śmiertelne koronawirusy jak SARS (śmiertelność ok. 10%) czy MERS (śmiertelność ok. 35%). Na pierwszy plan wysuwa się teoria, że im mniejsza śmiertelność, tym szybciej wirus będzie się rozprzestrzeniał. Z zapowiedzi kolejnych odcinków wynika, że „Wyjaśniamy: Koronawirus” skupi się przede wszystkim na pokazaniu natury koronawirusa oraz na próbie oszacowania, jakie piętno odciśnie on na naszym zdrowiu, zwłaszcza psychicznym. Każdy odcinek będzie zawierał wywiady z ekspertami z danej dziedziny. W „Tej pandemii” wypowiada się przede wszystkim Bill Gates, który przewidział epidemię wirusa pochodzącego z chińskiego targu spożywczego. W sieci pojawiają się pytania: czy serial poruszy nieznane dotąd aspekty choroby COVID-19? a może dowiemy się, jak skutecznie chronić się przed zakażeniem? Myślę, że większość z tego już wiemy, ale twórcy „Wyjaśniamy” na pewno nie pozostawią pytań bez odpowiedzi.

 

 

Plakaty odcinków „Wyjaśniamy: Koronawirus”. Źródło: Netflix

DOKUZAPOWIEDZI

 

17. edycja Millenium Docs Against Gravity – największego w Polsce festiwalu filmów dokumentalnych, z którym współpracujemy w ramach pokazów Nowy Folder x Against Gravity – została przeniesiona na jesień. Od 8 do 17 maja będzie można jednak otrzymać namiastkę festiwalowego repertuaru w ramach wydarzenia Docs Against Isolation. Oprócz e-spotkań z twórcami pokazane zostanie kilkadziesiąt filmów. 20 tytułów ukaże się za darmo na portalu Ninateka.pl, w tym m.in. recenzowane przez nas / pokazywane na festiwalu Natura – Kultura – Media: „Kraina Miodu”, „Twarze, Plaże”, „Świadkowie Putina”, „Zjadanie zwierząt” czy „Ostatni w Aleppo”.

 

 

Plakat filmu „Tważe, plaże” w reż. Agnes Varda i JR. Źródło: Wikipedia

Kino na Granicy to największy przegląd filmów z Polski, Czech i Słowacji. Celem kultowego już festiwalu, który zazwyczaj odbywa się w okolicach majówki, jest wzajemne promowanie kina środkowoeuropejskiego. Tym razem festiwalowe pokazy po polskiej i czeskiej stronie Olzy muszą poczekać do 21-28 sierpnia, na kiedy przełożono 22. edycję imprezy. Namiastkę wydarzenia w formie zdalnej zaproponował za to serwis VOD dafilms.pl, o którym pisaliśmy w zeszłym dokuletterze. W ramach inicjatywy Festival Focus: 22. Kino na Granicy na portalu udostępnione zostaną dokumenty z poprzednich edycji, w tym m.in. film „Miloš Forman: Co cię nie zabije” (reż. Miloslav Šmídmajer, 2009). Intymny dokument prezentuje życie i twórczość bohatera tegorocznej cieszyńskiej retrospektywy – Miloša Formana, uznawanego za czołowego twórcę tzw. czechosłowackiej nowej fali. Portal wprowadził w zdalnych czasach dodatkową funkcję – udostępniając dowolnie wybrany film na swoim Facebooku, uzyskujesz do niego dostęp bez dodatkowych opłat.

Krakowski Festiwal Filmowy to odbywający się co roku festiwal filmów dokumentalnych, animowanych i krótkometrażowych. W tym roku odbędzie się już po raz 60., jednak po raz pierwszy on-line. Od 31 maja do 7 czerwca będziemy mogli oglądać międzynarodowe filmy z domowej kanapy. Organizatorzy zdecydowali się jednak zachować dotychczasową formułę, wprowadzając konkretne godziny seansów i spotkań z twórcami. Trzon festiwalu stanowią cztery konkursy: dokumentalny, krótkometrażowy, polski i DocFilmMusic (konkurs muzycznych dokumentów). Swój udział w wydarzeniu zgłosiło 2549 twórców, w tym 289 z Polski. Do udziału w konkursach zakwalifikowały się 44 filmy, a 8 z nich zostanie pokazanych w ramach panoramy polskiego dokumentu – jednej z kilkunastu sekcji tematycznych festiwalu. Szczegółowy harmonogram zostanie ogłoszony 11 maja.

 

 

Plakat Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Źródło: facebook.com/krakowfilmfest/

Przedsiębiorstwo Tribeca, odpowiedzialne za organizacje nowojorskiego Tribeca Film Festival ogłosiło, że od 30 maja do 7 czerwca za pośrednictwem platformy YouTube.com  odbędzie się globalny festiwal We Are One. Do inicjatywy przyłączyły się m.in. festiwale w Cannes, Wenecji i Berlinie, a także BFI w Londynie, Sundance, festiwale w Karlowych Warach, Locarno, San Sebastian, Toronto, Tokio, Bombaju czy Sydney. Szczegółowy program festiwalu nie został jeszcze podany, ale organizatorzy zapewniają, że przez 10 dni każdy będzie miał darmowy dostęp do pokazywanych filmów. „We Are One: A Global Film Festival jednoczy kuratorów, artystów i tych, którzy opowiadają historie. Współpracując z naszymi niezwykłymi partnerami festiwalowymi i platformą YouTube, mamy nadzieję, że wszyscy będą mogli zasmakować tego, co czyni każdy festiwal wyjątkowym, a także docenić sztukę i siłę filmu” –  skomentowała całą inicjatywę Jane Rose, współtwórczyni Tribeca Film Festival.

 

 

Plakat We Are One. Źródło: Wirtualne Media

Wpisy

Jej życiową ambicją jest zostanie panią na ludzkiej poczcie. Chce przyjmować w zawsze otwartym okienku historie i przesyłać je dalej – w formie dziennikarskiej, filmowej i teatralnej. W przerwie od pracy pije kawę i słucha płyt rodziców.
Wicenaczelna magazynu "Nowy Folder" dogląda działu "Folder z Dokumentami", które, ma nadzieję, zechcecie oglądać.

Wpisy

Studentka III roku dziennikarstwa na UW. W dziennikarstwie najbardziej fascynuje ją wywiad i reportaż, a za mistrzów gatunku uważa Ryszarda Kapuścińskiego i Orianę Fallaci, których ceni za dociekliwość i otwartość na drugiego człowieka. Pasjonatka jazdy konnej, kryminałów i dobrej kuchni.

Wpisy

Studentka dziennikarstwa na UW i śpiewu w ZPSM im. Chopina w Warszawie, szczęśliwa posiadaczka kota. W wolnych chwilach słucha Sinatry, planuje podróże życia i czyta historie o trupach. Przed snem stara się zawsze zażyć trochę Szczygła.

Twój adres email nie zostanie opublikowany.