Dokuletter #4 [czerwiec-lipiec]

Na początek wakacji mamy dla Was nie tylko wspaniałe festiwale i filmy dostępne na platformach streamingowych, ale również zapowiedzi kin plenerowych. Przez całe lato możecie oglądać dokumenty pod chmurką, w szkole lub, po prostu, zostać w domu. 

 

DOKUNEWSY

 

The Goes to Cannes to program, do którego zapraszane są najważniejsze festiwale, po to, by zaprezentować zagranicznej branży wybrane przez siebie filmy, niemające jeszcze agentów sprzedaży, dystrybutorów, czy wyznaczonej premiery festiwalowej. Podczas największych targów filmowych Marché du Film, w ramach czego realizowany jest program The Goes to Cannes, Polskę będzie reprezentował Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty, który już po raz czwarty znalazł się wśród czterech wybranych imprez filmowych z całego świata. W gronie polskich filmów, wybranych do tegorocznej edycji programu, znalazł się m.in. film „Ćmy” na temat smartfonowej cywilizacji w reżyserii dokumentalisty Piotra Stasika, oraz dokument „WIKA!” reżyserowany przez Agnieszkę Zwiefkę, opowiadający o najstarszej polskiej DJ-ce. Polish Days odbędą się w dniach 27 – 29 lipca  podczas 20. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty (23 lipca – 2 sierpnia 2020).

Logo programu The Goes to Cannes Marché du Film. Źródło: https://www.marchedufilm.com/programs/goes-to-cannes/

Odbywający się corocznie od 1952 roku Trento Film Festival to jeden z najstarszych festiwali filmowych poświęconych tematowi gór i podróży. Impreza odbywa się co roku na przełomie kwietnia i maja w położonym na północy Włoch Trydencie, a jej główną częścią jest międzynarodowy konkurs filmów górskich i podróżniczych. W programie można zobaczyć dokumenty, pełnometrażowe fabuły i krótkie formy filmowe, które skupiają się na naturze i jej relacji z człowiekiem. Pokazom towarzyszy m.in. międzynarodowy przegląd wydawnictw górskich oraz wystawy i spotkania z wybitnymi ludźmi gór. W programie konkursowym tegorocznej edycji, która z powodu pandemii odbędzie się wyjątkowo od 27 sierpnia do 2 września, znalazły się trzy polskie dokumenty. Na nagrodę szansę ma krótkometrażowy film „Harda” Marcina Polara, „Ostatnia góra” Dariusza Załuskiego, opowiadająca o wyprawie na K2 oraz „Wiatr. Thriller dokumentalny” w reżyserii Michała Bielawskiego”, który można oglądać na platformie HBO GO.

Plakat Trento Film Festival. Źródło: https://www.facebook.com/trentofestival

 

DOKUPOLECENIA

 

„Można panikować”
Reżyseria: Jonathan L. Ramsey
Produkcja: Polska, 2020
Dystrybucja: YouTube
Czas trwania: 58 min

Niedawno na platformę YouTube powrócił film dokumentalny „Można panikować”. Opowiada on o zbliżającym się kryzysie klimatycznym. Kiedy wybuchła pandemia, cała ciężka praca aktywistów i popularnych osób wspierających ekologię i walkę z globalnym ociepleniem zaprzepaściły reżimy sanitarne. Już po kilku tygodniach kwarantanny na ulicach i chodnikach można było zobaczyć zużyte jednorazowe maseczki i rękawiczki. Plastik i tworzywa sztuczne są przecież atrybutami sterylności. Czy na czas wirusa można odrzucić dbanie o środowisko naturalne? Profesor Szymon Malinowski jest z wykształcenia fizykiem. Od wielu lat bada chmury. Od wielu lat uświadamia także społeczeństwo w zakresie zmian klimatycznych. Niestety niewielu chce o tym słuchać. Mydlą nam oczy media, które nie chcą emitować w programach śniadaniowych złych wiadomości, nie chcą go słuchać ludzie, którzy te programy oglądają. „Można panikować” w bardzo przejrzysty sposób pokazuje skalę zagrożenia, które jest o krok. Z którym musimy zmierzyć się teraz, aby uratować ludzki gatunek. Ten film trwa niecałą godzinę i można go obejrzeć za darmo. Zamiast czytać nagłówki i utwierdzać się w wygodnych teoriach spiskowych o braku wpływu człowieka na globalne ocieplenie, warto poświęcić część swojego dnia na doedukowanie się w kwestii, która powinna być dla nas wszystkich najważniejsza. Bo co może być ważniejsze niż to, że planeta, na której żyjemy jest na skraju katastrofy?

Jeden z plakatów „Można panikować”. Źródło: https://www.moznapanikowac.pl/

„Athlete A: Sport w cieniu skandalu”
Reżyseria: Bonni Cohen, Jon Shenk
Produkcja: USA, 2020
Dystrybucja: Netflix
Czas trwania: 104 min

„Athlete A: Sport w cieniu skandalu” to opowieść o amerykańskich gimnastyczkach molestowanych przez lekarza kadry, Larry’ego Nassara. To także opowieść o Ameryce zwycięzców, która z zewnątrz wygląda niezwykle cukierkowo, a w środku gnije. Przed zwycięstwem Rumunki Nadii Comăneci podczas Letnich Igrzysk Olimpijskich 1976 roku, sport ten trenowały wyłącznie dorosłe kobiety. Comăneci była pierwszą 14-latką, która pojawiła się wówczas na gimnastycznej scenie, osiągając najwyższe wyniki. Szybko stała się idolką nastolatek nie tylko bloku wschodniego, ale i Stanów Zjednoczonych, co skutkowało masowym zapisywaniem dziewczynek na zajęcia z gimnastyki. „Athlete A” pokazuje ciemną stronę tego sportu: mamy do czynienia z dziećmi, wobec których stosowana jest przez trenerów przemoc psychiczna i fizyczna. Z dziećmi, które są molestowane przez lekarza kadry, nawet nie zdając sobie sprawy z niewłaściwości tego czynu. Z dziećmi, które muszą wygrywać, mimo kontuzji i złamanych palców, bo oczy Ameryki zwrócone są w ich stronę.

Plakat „Athlete A: Sport w cieniu skandalu”. Źródło: https://www.netflix.com/

Lockdown jako czas wzmożonej kreatywności – projekty Davida Lynch’a

David Lynch, jeden z najpopularniejszych amerykańskich reżyserów, znany ze specyficznego podejścia do realizacji scen filmowych, podczas lockdown’u zrealizował kilka projektów, umieszczając je w serwisie Youtube. Pod koniec maja opublikował krótkometrażowy film „Fire”. Produkcja na podstawie scenariusza Lyncha powstała w 2015 roku. Za animację 10-minutowego filmu odpowiadała Noriko Miyakawę, a za muzykę – polski twórca Marek Żebrowski. Wyrazem stanowiska reżysera, który twierdzi, że czas pandemii i kwarantanny, powinien być dla nas czasem wzmożonej kreatywności, jest nowa seria o nazwie „What is David working on today?”, opowiadająca o domowym majsterkowaniu. Póki co pojawiło się siedem odcinków, w których reżyser odrestaurowuje swój drewniany zlew, lub jak radzi sobie z nowatorskim traktowaniem dziur w spodniach. Krótkometrażowe projekty reżysera, serię o majsterkowaniu, oraz inną serię dotyczącą pogody w Los Angeles, można zobaczyć w całości na youtubowym kanale reżysera David Lynch Theater.

Logo kanału David Lych Theater. Źródło: https://www.youtube.com/

 

DOKUZAPOWIEDZI

 

Elektrownia Powiśle i Millennium Docs Against Gravity rozpoczęły cykl letniego kina dokumentalnego. Od 13 czerwca do 29 sierpnia w każdy wtorek i sobotę o 19:30 będziemy mogli całkowicie za darmo oglądać najciekawsze filmy z poprzednich edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity. W repertuarze znajdą się takie tytuły jak opisywane przez Nowy Folder „Kraina miodu” (reż. Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov) i „Antropocen: epoka człowieka” (reż. Jennifer Baichwal, Nichols de Pencier, Edward Burtynsky) oraz wyświetlany podczas otwartych pokazów dokumentów Nowy Folder x Against Gravity „Bellingcat: prawda w czasach postprawdy” (reż. Hans Pool). Szczegółowe informacje wraz z harmonogramem pokazów dostępne na facebookowej stronie wydarzenia.

Plakat wydarzenia Kino letnie: Millennium Docs Against Gravity/ Elektrownia Powiśle. Źródło: https://www.facebook.com/

We współpracy z Against Gravity, Komuna Warszawa będzie organizować coczwartkowe pokazy dokumentów oraz filmów art-house w ramach Kina plenerowego w Szkole. Seanse startują już 2 lipca w SZKOLE przy ul. Emilii Plater 31. Na pierwszy ogień pójdzie „Wyobraź sobie świat bez muzyki” Stefana Schwieterta, później będzie można zobaczyć także m.in. „Monos” Alejandro Landes’a (9.07) orazBeuys. Sztuka to rewolucja” reżyserii Andres Veiel’a. Warto zaznaczyć, że wstęp na wszystkie pokazy jest bezpłatny! Więcej szczegółów można znaleźć na wydarzeniu Kina Plenerowego w Szkole na facebooku.

Plakat wydarzenia Kino plenerowe w Szkole. Źródło: https://www.facebook.com/
Wpisy

Studentka dziennikarstwa na UW i śpiewu w ZPSM im. Chopina w Warszawie, szczęśliwa posiadaczka kota. W wolnych chwilach słucha Sinatry, planuje podróże życia i czyta historie o trupach. Przed snem stara się zawsze zażyć trochę Szczygła.

Wpisy

Studentka III roku dziennikarstwa na UW. W dziennikarstwie najbardziej fascynuje ją wywiad i reportaż, a za mistrzów gatunku uważa Ryszarda Kapuścińskiego i Orianę Fallaci, których ceni za dociekliwość i otwartość na drugiego człowieka. Pasjonatka jazdy konnej, kryminałów i dobrej kuchni.

Wpisy

Studentka pierwszego roku Dziennikarstwa i Medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim. Kocha teatr nie tylko z perspektywy widza. Lubi tworzyć w materii tekstowej, muzycznej i plastycznej. Gdyby miała powiedzieć co ceni w życiu najbardziej, powiedziałaby, że ludzi.

Wpisy

Na co dzień pracuje w biurze reklamy stacji telewizyjnej, a po godzinach realizuje reporterską pasję. Miłośniczka literatury faktu, muzyki z lat 80 (it’s my life, it’s now or never!) oraz kultury amerykańskiej. W dziennikarstwie najbardziej ceni możliwość odkrywania niezwykłych historii i prezentowanie ich światu.

Twój adres email nie zostanie opublikowany.