Jakość z dnia premiery

Drugi dzień festiwalu to okazja do wspomnień i refleksji – nad filmem i montażem; nad tym jak zmienia się sposób opowiadania o świecie. A także szansa, by obejrzeć klasykę polskiego kina w jakości z dnia premiery.

Największą atrakcją soboty będzie premiera zrekonstruowanej cyfrowo wersji „Amatora”. Film, który w tym roku obchodzi 35. urodziny, jest osią tegorocznej edycji festiwalu. Pokaz jego zremasterowanej wersji to pretekst do rozmowy o kondycji naszej klasyki filmowej i tego, jak przywrócić jej dawną sprawność. Będziemy również rozmawiać o tym, czy świat zmontowany jest wiarygodny. To główny temat wykładu, który przed projekcją wygłosi Stanisław Zawiśliński – dziennikarz, dokumentalista i biograf Krzysztofa Kieślowskiego.

Istotę montażu w ciekawy sposób zobrazował kiedyś Jerzy Skolimowski. Anegdota dotyczy jednego z jego filmów, który montował za granicą. Kiedy przyniósł do studia gotowy materiał, montażysta zapytał go, co ma z tego zrobić. Zmieszany Skolimowski odpowiedział, że nie rozumie. Opcji jest wiele – usłyszał. – Może z tego wyjść thriller, komedia, action movie… – wymieniał montażysta. Dzisiaj, kiedy większość filmów to action movies, a duża ich część jest wynikiem decyzji komputera, a nie człowieka, pytania o wiarygodność obrazu filmowego nabierają nowego znaczenia.

Z tym problemem mierzą się m.in. Natalia Koryncka-Gruz, Greg Zgliński i Andres Veiel. Ich filmy będziemy mogli obejrzeć dzisiaj.  W bloku Uczniowie Kieślowskiego zobaczymy m.in.  „Piekło  Niebo”  Korynckiej-Gruz, w którym powraca do VI przykazania, „Przed zmierzchem”  Zglińskiego, którego konstrukcja przypomina „Przypadek” Kieślowskiego oraz „Jeśli nie my to kto” Veiela.

Poza filmami fabularnymi pokazane zostaną czeskie dokumenty. Oprócz „Wszystko dla dobra świata i Nosovic” Vita Klusáka zobaczymy „Auto Mat” Martina Marečka.  Obejrzymy też polskie dokumenty, m.in. „Wszystko jest możliwe” Lidii Dudy. Autorka przedstawia historię kobiety, która w wieku 70 lat zaczęła podróżować autostopem. Do domu, w którym czeka mąż, wraca z kochankiem. W zamyśle film o realizacji marzeń, stał się zapisem trudnej relacji dwojga ludzi, którzy spędzili ze sobą całe życie.

W ramach bloku  „Wiek XXI– nowe spojrzenie” pokazany zostanie film „Zaślepiona” w reżyserii Katarzyny Klimkiewicz. Przedstawia on problemy uczuciowe ludzi w kontekście narastającej nieufności wobec imigrantów. Polska reżyserka mierzy się z narastającym na Zachodzie lękiem przed terroryzmem i w subtelny sposób pokazuje, jaki może on mieć wpływ na życie pojedynczego człowieka.

 

 

Klaudia Kryńska