Krakowski Festiwal Filmowy po raz 55.

[spider_facebook id=”2″]

 

Jeden z najstarszych w Europie konkursów filmów krótkometrażowych, animacje z najdalszych zakątków świata, Panorama Filmu Polskiego, sekcja Docs&Science i DocFilmMusic, przegląd kinematografii litewskiej oraz nagroda Smoka Smoków dla wybitnego twórcy filmów animowanych Pritta Pärna – to tylko część atrakcji 55. Krakowskiego Festiwalu Filmowego, który odbędzie się w dniach 31 maja–7 czerwca 2015 r.

55 Krakowski Festiwal Filmowy

Wizytówką festiwalu jest międzynarodowy konkurs filmów krótkometrażowych, który pierwszy raz został przeprowadzony w 1961 r. i od lat przyciąga wybitnych twórców (w poprzednich edycjach nagrodzeni zostali m.in. Sergei Loznitsa i Jar Rosenblatt, którzy pojawią się w Krakowie również w tym roku). O randze festiwalu świadczy ilość zgłoszonych filmów oraz kraje pochodzenia nadsyłanych produkcji. Organizatorzy otrzymali 2764 zgłoszenia nawet z tak odległych zakątków świata jak Tajwan, Korea Południowa, Chile czy Kolumbia. „Konkurs krótkometrażowy to mozaika gatunków i stylów, konfrontacja kultur i tradycji, ale zarazem uniwersalne tematy, czytelne pod każdą szerokością geograficzną” – twierdzą organizatorzy.

 

Na poniedziałkowej konferencji zaprezentowano polskich twórców, których filmy zakwalifikowały się do międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych, międzynarodowego konkursu dokumentalnego i konkursu polskiego. W tym ostatnim zobaczymy m.in. film Tomasza Wolskiego. Autor tym razem próbuje sił w krótkiej fabule „Córka” z Teresą Budzisz Krzyżanowską w roli głównej. Na liście polskich filmów znajdziemy też „Jak gdyby nic” Grzegorza Jaroszuka, opowiadającego typowy dla siebie, absurdalny sposób, o samotności wśród najbliższych.

 

Jak gdyby nicW Krakowie będzie można zobaczyć najnowszy film Grzegorza Jaroszuka „Jak gdyby nic”
(fot. materiały prasowe)

 

Polscy dokumentaliści zaprezentują też dużo filmów przybliżających znane postaci: Adama Michnika, Elżbietę Czyżewską, Piotra Łazarkiewicza, Andrzeja Gołotę i Jerzego Kukuczkę. Pojawią się też postaci równie wyjątkowe, choć zupełnie nieznane: 11-letnia Denisa, romska głuchoniema tancerka zafascynowana Bollywoodem; 16-letnia fryzjerka marząca o rycerzu na białym koniu; Karolina Bielawska, która poddaje się procesowi zmiany płci. Dużo miejsca w festiwalowym programie zajmują filmy o sporcie. Oprócz dokumentu o Andrzeju Gołocie, obejrzymy „Niepowstrzymanych” o polskich pasjonatach futbolu amerykańskiego, „Biało-czerwonych z Chrząstawy” o ponoć najsłabszym polskim klubie piłkarskim oraz „Życie motyla” o zawodniku MMA. Twórcy dokumentów odwiedzają też góry: we wspomnieniowym „Jurku” opowiadającym o legendarnym Jerzym Kukuczce oraz „K2. Dotknąć nieba”, w którym powraca pytanie o cenę, jaką himalaiści płacą za swoją pasję.

 

GolotaFilm o Andrzeju Gołocie wyreżyserowali Tomasz Blachnicki i Robert N. Wachowiak
(fot. materiały prasowe)

 

Na wyjątkową fascynację polskich twórców Ukrainą wskazywał dyrektor artystyczny festiwalu, Krzysztof Gierat. – Polscy filmowcy uciekają z Polski i realizują filmy poza jej granicami, albo portretują jej obrzeża. Udają się w zapomniane miejsca i opowiadają o nich – mówił. Następnie zaprosił na pokaz najnowszej produkcji Krzysztofa Kopczyńskiego „Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz”. Film powstawał ponad 7 lat. Opowiada o konflikcie między chasydami i Ukraińcami, którzy gwałtownie manifestują narodową tożsamość. Historyczne zaszłości, konflikt na tle religijnym i uchwycenie Ukrainy pękającej od środka, stanowią główny element historii. Film zostanie zaprezentowany w międzynarodowym konkursie pełnometrażowych dokumentów, obok m. in. najnowszego dokumentu Bogdana Dziworskiego, nagrodzonego w zeszłym roku Smokiem Smoków, który wraca do czynnej pracy twórczej filmem „Plus minus, czyli podróże muchy na Wschód”. – To film oniryczny, somnambuliczny – mówił Krzysztof Gierat.

 

Plus minus 2„Plus minus, czyli podróże muchy na Wschód” to powrót Bogdana Dziworskiego do pracy nad filmami (fot. materiały prasowe)

 

Przy okazji konferencji o pracy nad „Dybukiem” opowiadał Krzysztof Kopczyński. – Na Ukrainę po raz pierwszy pojechałem ze studentami. Nie wiedziałem, że w Humaniu jest grób Cadyka Nachmana – mówił reżyser. Punktem wyjścia był „Dybuk” Michała Waszyńskiego, którym zainteresował się na polecenie redaktorów z TVP Kultura. – Pokazałem raz chasydom „Dybuka” Waszyńskiego. Po 10 minutach zabrali mi kabel i powiedzieli, że jeśli jeszcze raz wyświetlę ten syjonistyczny film, to mnie zabiją. Chasydzi nie pozwalali też filmować się podczas modlitw i obrzędów. – W końcu osiągnęliśmy dobre relacje z bohaterami – nie filmowaliśmy tego, czego nam nie pozwolili – mówił Kopczyński. O Ukraińcach z kolei opowiadał: – Rozumiem ich, choć być może te racje są trudne do przyjęcia. Ukraiński producent filmu, Gennady Kofman, również obecny na konferencji, powiedział: – Chciałem, żeby ten film postawił pytania, jakich Ukrainiec nie postawi. Więcej dobrego polskiego oraz zagranicznego kina dokumentalnego pod koniec maja i na początku czerwca w Krakowie.

 

The Dybbuk. A Tale of Wandering Souls - still 5Nad filmem „Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz” Krzysztof Kopczyński pracował ponad 7 lat
(fot. materiały prasowe)

 

Konrad Szczygieł

 

Lista polskich filmów:

 

Międzynarodowy konkurs pełnometrażowych dokumentów:
Casa Blanca, reż. Aleksandra Maciuszek, 60’
Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz, reż. Krzysztof Kopczyński, 85’
Królowa ciszy, reż. Agnieszka Zwiefka, 80’
Mów mi Marianna, reż. Karolina Bielawska, 75’
Plus minus, czyli podróże muchy na Wschód, reż. Bogdan Dziworski, 48’


Międzynarodowy konkurs filmów krótkometrażowych:

Córka, Tomasz Wolski, 26’
Jak gdyby nic, reż. Grzegorz Jaroszuk, 18’
Obiekt, reż. Paulina Skibińska, 15’
Signum, reż. Witold Giersz, 14’
Udomowienie, reż. Sylwia Gaweł, 6’
Love, Love, reż. Grzegorz Zariczny, 22’


Konkurs polski:

Agfa 1939. Podróż w czasy wojny, reż. Michał Wnuk, 54’
Ameryka, reż. Aleksandra Terpińska, 30’
But she’s nice…, reż. Tomek Pilarski, 6’
Casa Blanca, reż. Aleksandra Maciuszek, 60’
Córka, reż. Tomasz Wolski, 26’
Dokument, reż. Marcin Podolec, 7’
Dom, reż. Agnieszka Borova, 14’
Druciane oprawki, reż. Bartosz Kędzierski, 14’
Dupek, Krzysztof reż. Komander, 19’
Dwa żywioły, Małgorzata Pakalska-Bosek, 8’
Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz, reż. Krzysztof Kopczyński, 85’
Endblum, reż. Wiola Sowa, Dorota Krakowska, 11’
Endrju, reż. Tomasz Blachnicki, Robert N. Wachowiak, 40’
Figura, reż. Katarzyna Gondek, 9’
Gdzie się podziały duchy?, reż. Łukasz Biernat, 9’
Jak gdyby nic, reż. Grzegorz Jaroszuk, 18’
K2. Dotknąć nieba, reż. Eliza Kubarska, 72’
Koniec świata, reż. Monika Pawluczuk, 40’
Kreatury, reż. Tessa Moult-Milewska, 10’
Królowa ciszy, reż. Agnieszka Zwiefka, 80’
Love, love, reż. Grzegorz Zariczny, 22’
Macierz, reż. Tomasz Bochniak, Sławomir Shuty (Mateja), 7’
Moloch, reż. Szymon Kapeniak, 30’
Mów do mnie, reż. Marta Prus, 42’
Mów mi Marianna, reż. Karolina Bielawska, 75’
Niebieski pokój, reż. Tomasz Siwiński, 14’
Niepowstrzymani, reż. Bartosz M. Kowalski, 73’
Obiekt, reż. Paulina Skibińska, 15’
Piano, reż. Vita Maria Drygas, 45’
Plus minus, czyli podróże muchy na Wschód, reż. Bogdan Dziworski, 48’
Raj na ziemi, reż. Cecylia Malik, 52’
Signum, reż. Witold Giersz, 14’
Ślimaki, reż. Grzegorz Szczepaniak, 35’
Thumbs up, reż. Stefan Łazarski, 30’
To, czego chcę, reż. Damian Kocur, 30’
Udomowienie, reż. Sylwia Gaweł, 6’
Wyspa, reż. Natalia Krasilnikova, 18’
Z łóżka powstałeś, reż. Bartosz Konopka, 23’
Życie motyla, reż. Piotr Bernaś, 44’


Panorama filmu polskiego:

Adam Michnik. Bądź realistą, chciej niemożliwego, reż. Maria Zmarz-Koczanowicz, 95’
Aktorka, reż. Kinga Dębska, Maria Konwicka, 72’
Big Man, reż. Jędrzej Michalak, 19’
Chwila, reż. Piotr Domalewski, 15’
Ciało, reż. Paulina Majda, 5’
I am Kuba, reż. Åse Svenheim Drivenes | Norwegia, Polska, Niemcy, 60’
Jurek, reż. Paweł Wysoczański, 73’
Miejsce, reż. Julia Popławska, 14’
Nie(obecność), reż. Magdalena Łazarkiewicz, 67’
Niepamięć, reż. Piotr Brożek, 45’
Oczy mojego ojca, reż. Bartosz Blaschke, 26’
Pieśń pamięci, reż. Nathalie Rossetti, Turi Finocchiaro | Polska, Belgia, Francja, 72’
Razem, pisane osobno, reż. Anna Kasperska, 16’
Susza, reż. Sara Divjak, 6’
Tableciarze, reż. Bartosz Staszewski, 76’
Ta cholerna niedziela, reż. Przemysław Kotyński, 16’
The exam, reż. Filip Gieldon, 53’
The return, reż. Adam Zucker, 83’
Totart, czyli odzyskiwanie rozumu, reż. Bartosz Paduch, 80’
Trampkarze, reż. Marcin Filipowicz, 26’
Biało-czerwoni z Chrząstawy, reż. Krystian Kamiński, 53’